مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی
دسته بندی علوم انسانی
بازدید ها 6
فرمت فایل docx
حجم فایل 59 کیلو بایت
تعداد صفحات فایل 20

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی

فروشنده فایل

کد کاربری 3349

کاربر

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی

توضیحات: فصل دوم تحقیق کارشناسی ارشد و دکترا (پیشینه و مبانی نظری پژوهش)

  • همرا با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو تحقیق
  • توضیحات نظری کامل در مورد متغیر
  • پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه
  • رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب
  • منبع : دارد (به شیوه APA)
  • نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت doc

قسمتی از مبانی نظری متغیر:

سلامت از واژه هایی است كه بیشتر مردمان با آنكه اطمینان دارند معنای آن را می دانند، تعریفش رادشوار می یابند. درفرهنگ های گوناگون تعریف های بسیاری ازسلامت شده است، در فرهنگ وبستر سلامت وضع خوب و عالی بدن، اندیشه و روح وبویژه بركنار بودن ازدرد یابیماری جسمی تعریف شده است. در فرهنگ آكسفورد به معنی وضع عالی جسم یا روح و حالتی كه اعمال بدن به موقع وبه گونه موثرانجام شودآمده است. جالینوس سلامت را عبارت ازوجود نسبت معینی ازعناصر گرمی، سردی، رطوبت و خشكی تعریف می كند.

از نظر پاتنام (1993)، جامعه‏ی مدنی موفق، عموماً با رابطه نیرومند افقی میان اعضا شناخته می شود و برابری یکی از اساسی ترین ابزارهای جامعه مدنی به شمار می رود؛ بنابراین، نابرابری های افراد و گروه های اجتماعی مختلف در بعد سلامت، دو مورد از جنبه های مهم ارزیابی سلامت جمعیت قلمداد می‏شود (لوچنر ، کواچی و کندی؛ 1999). جوامع نیز همواره تلاش می‏کنند جنبه‏های مذکور را در تدوین برنامه‏های کلان خود منظور دارند. از این‏رو، در پیش نویس اولیه نظام‏نامه سلامت اجتماعی وزارت بهداشت کشور، سلامت اجتماعی وضعیت رفتارهای اجتماعی (مورد انتظار) فرد را شامل می شود که اثرات شناخته شده و مثبتی بر سلامت جسمی و روانی وی دارد و موجب ارتقای سازگاری اجتماعی و تعامل فرد با محیط پیرامون و در نهایت ایفای نقش مؤثر در تعالی و رفاه جامعه می شود (دماری و همکاران، 1389)

برخی از محققان این مفهوم را نوعی توانایی درنظر گرفته‏اند؛ برای مثال، کییز وشاپیرو(2004) به توانایی فرد در تعامل موثر با دیگران و اجتماع به منظور ایجاد روابط ارضا کننده شخصی و به انجام رساندن نقش های اجتماعی ، عنوان سلامت اجتماعی را می دهند. کییز (2004) عملکرد خوب در زندگی را چیزی بیش از سلامت روانی هیجانی و شامل تکالیف و چالش های اجتماعی می داند. به ‏عبارت دیگر، سلامت اجتماعی را ارزیابی و شناخت فرد از چگونگی عملکردش در اجتماع، کیفیت روابطش با افراد و گروه های اجتماعی که عضوی از آنهاست معرفی نموده است. میزان مهارت وعملکرد اجتماعی و توانایی شناخت هر شخص از خود به عنوان عضوی از جامعه ای بزرگ تر (پارك و پارك؛ ترجمه شجاعی تهرانی و ملك افضلی،1380)، احساس تعلق به گروه های اجتماعی و شریک دانستن خود دراجتماع و پیشرفت آن (کییز،1998)، کیفیّت و کمّیت تساوی افراد و میزان درگیر شدن فرد با اجتماع (دنالد ، 1979)، میزان عملکرد بهینه اعضای جامعه (بلوک و برسلو ، 1971)، پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، تسلط برمحیط،هدف‏مندبودن در زندگی و استقلال (کیز، شموتکین و رایف ، 2002)، توانایی انجام راحت و مؤثر نقش های اجتماعی بدون آسیب رساندن به دیگران (نورطراپ و اسنایدر ، 2010)از جمله تعاریف دیگری است که برای سلامت اجتماعی ارائه شده‏اند.

مفاهیم و سازه‏ها، هر یک دارای برخی شاخص‏ها هستند که به‏عنوان علائم راهنما عمل می‏کنند و میزان دوری و نزدیکی به معیارها و ترازها را مشخص می‏نمایند. در همین ارتباط، استون و جیکوب (2005) شاخص های مهم سلامت اجتماعی را مشاركت فعال در زندگی اجتماعی، پذیرش مسئولیت، شناخت حقوق و وظایف شهروندی، شناخت حقوق و وظایف دیگران و احترام به حقوق آنان، احترام به محیط زیست و تلاش در راه حفظ آن، شناخت فرهنگ و ارزش های اجتماعی، پرهیز از خشونت و داشتن شكیبایی و مدارا با دیگران دانسته اند. سلامت می تواند تابعی از عوامل مختلف نظیر محیط، جامعه و گروه های اجتماعی باشد (لرنر , 1973). به عبارتی، انسان هم محصول و هم خالق روابط اجتماعی دنیای پیرامون خود از تولد تا مرگ است. کیفیت روابط بین فردی علاوه ‏بر سطح مهارت های ارتباطی شخصی، تابعی از عوامل بنیادی سلامت اجتماعی نیز می باشد (به نقل از جیرینكووا و اسوبودا ، 2010). لذا، دونالد و همکارانش (1987) معتقدند سلامت اجتماعی،هم بخشی از سلامتی وهم تابعی از آن محسوب می شود.

در سالهای اخیر با گنجانده شدن ،« تواناییِ داشتن یك زندگی مثمر از نظر اقتصادی و اجتماعی » این تعریف كامل تر شده است. سلامت بیشتر به عنوان ابزاری برای رسیدن یك هدف منظور شده است كه می توان آن را از لحاظ كاركردی به صورت یك منبع بیان كرد؛منبعی كه به مردمان امكان می دهد به گونه فردی، اجتماعی و اقتصادی زندگی كنند. سلامت تنها زندگی كردن نیست،بلكه منبعی برای زندگی روزمره است،سلامت یك مفهوم مثبت است كه بر منابع و امكانات اجتماعی وشخصی وهمچنین توانایی های جسمانی تأكیددارد(پوراسلامی، 1379)

سازمان جهانی بهداشت، سلامت را بهزیستی كامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه صرف نبودن بیماری و یا رنجوری تعریف می كند. بنا براین سلامت منبعی برا ی زندگی روزمره است و نه برای هدف زندگی( محمد نبی، 1386)

سلامت مفهوم مثبتی است كه علاوه بر ظرفیتهای جسمی بر منابع اجتماعی و شخصی تأكید دارد. سلامت دارای 6 بعد مختلف می باشد: سلامت جسمی، سلامت روانی، سلامت عاطفی، سلامت معنوی، سلامت جنسی و سلامت اجتماعی (سجادی، 1383).

فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی – راهنمای …

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت اجتماعی (فصل دوم تحقیق). سلامت اجتماعی. برای مفهوم «سلامت اجتماعی» میتوان دو سطح در نظر گرفت. یکی «سطح کلان» که دربر …

دانلود پیشینه تحقیق و پژوهش درباره سلامت اجتماعی

دانلود پیشینه تحقیق و پژوهش درباره سلامت اجتماعی: پینتوگاویا، کاستیلهو، گالهاردو و کانها (2006) در یک مطالعه مقطعی … مباني نظري تحقيق · مبانی نظری پروپوزال.

مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع سلامت عمومی :: دهه …

توضیحات: فصل دوم پایان نامه کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری پژوهش) … است : « سلامت عبارت است از رفاه کامل جسمی، روانی و اجتماعی و نه فقط نبودن بیماری و …

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد سلامت روانی (فصل دوم …

مبانی نظری و پیشینه تحقیق ابعاد سلامت روانی (فصل دوم پایان نامه) … در قسمت اول این تعریف بر وجود حالت کامل بودن جسمی و روانی و اجتماعی یعنی بر جنبه ایجابی …

مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت سازمانی – نماشا

۶ فروردین ۱۳۹۶ – برای دریافت فایل مبانی نظری و پیشینه تحقیق سلامت سازمانی………. به صورت ورد به ادرس سایت http://yon.ir/u834wبروید.

[PDF]دریافت فایل

ﻦ ﭘﮋوﻫﺶ اﺛﺮﺑﺨﺸﯽ آﻣﻮزش ﻣﻬﺎرت ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ در ﮐﺎﻫﺶ اﺣﺴﺎس ﺗﻨﻬـﺎﯾﯽ زﻧـﺎن ﺳﺮﭘﺮﺳـﺖ ﺧـﺎﻧﻮار ﻣـﻮرد … ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮي و ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﲢﻘﻴﻖ. ﻣﻘﺪﻣﻪ. 11 …. دﯾﮕﺮان ، ﻧﺤﻮه زﻧﺪﮔﯽ ﮐﺮدن و ﺳﻼﻣﺖ ﺟﺴﻤﺎﻧﯽ و رواﻧﯿﺸﺎن ﺗﺎﺛ.

[PDF]مباني نظري و

ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻧﻈﺮي. 11. )ب. ﺗﻌﺮﻳﻒ ﻋﻤﻠﻴﺎﺗﻲ. ﻓﺼﻞ دوم. : ﭘﻴﺸﻴﻨﻪ ﭘﮋوﻫﺶ. 13. اﻟﻒ. ) ﻣﺮور ﻣﺒﺎﻧﻲ ﻧﻈﺮي. 13 … ﺳﻼﻣﺖ روان. 42. رواﺑﻂ اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ. 44. ﺧﺎﻧﻮاده ﭼﻴﺴﺖ؟ 45. اﻧﻮاع ﺧﺎﻧﻮاده. 46. اﻧﻮاع ﺧﺎﻧﻮاده ﻫﺎي ﺗﻚ واﻟﺪي.

مبانی و چارچوب نظری و پیشینه|روانشناسی|علوم اجتماعی|علوم …

دانلود مبانی نظری پیشینه تحقیق داخلی و خارجی چارچوب نظری مفاهیم و تعاریف متغیرهای رشته روانشناسی علوم اجتماعی علوم تربیتی. … پیشینه تحقیق داخلی و خارجی, 38. PSR94-سلامت روان-مبانی و چارچوب نظری، پیشینه تحقیق داخلی و خارجی, 54.

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع سلامت روان – …

دانلود مبانی نظری و پیشینه تحقیق با موضوع سلامت روان: تودور (1996) سلامتی روان … ارتباط مرتبط و هماهنگ با دیگران، توانایی در تغییر و اصطلاح محیط اجتماعی، و …

مبانی نظری و پیشینه تحقیق رضایت از زندگی بهزیستی | …

۲۰ شهریور ۱۳۹۶ – مطالب پژوهشی,آموزشی,پروپوزال,پرسشنامه,مبانی نظری,پیشینه پژوهش … نیز، سلامت را به‌عنوان حالتی از بهزیستی کامل جسمی، ذهنی و اجتماعی، و نه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *